Tajuk : Mengukur Isipadu Cecair Tanpa Menggunakan Unit Piawai
Tahun : 2
Hasil Pembelajaran:
Murid dapat membanding dan menyukat isipadu cecair dengan menggunakan bekas.
Bahan-bahan:
1. Air berwarna (bagi memudahkan murid melihat)
2. Beberapa bekas kecil terpakai ( sama saiz )
3. Botol air mineral
4. Satu bekas minuman
Langkah-langkah pengajaran:
1. Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan.
2. Bekalkan setiap kumpulan dengan 4 bahan yang disenaraikan di atas.
3. Lantik seorang murid sebagai pencatat.
4. Murid memindahkan air berwarna dari botol mineral ke bekas-bekas kecil yang sama saiz sehingga air berwarna dalam botol tersebut habis.( setiap bekas perlu diisi sehingga penuh )
5. Pencatat mencatat dapatan ( bilangan bekas kecil ) yang diperolehi dalam lembaran yang disediakan.
6. Langkah 4 diulang semula tetapi dengan menggunakan air berwarna yang diisi dalam bekas minuman.
7. Murid membuat catatan dalam lembaran kerja yang disediakan.
(klik di sini untuk melihat lembaran kerja)
(klik di sini untuk melihat lembaran kerja)
8. Murid berbincang antara ahli kumpulan ,bekas yang mana mengandungi air yang paling banyak dan bekas yang mana mengandungi air yang sedikit.
9. Guru dan murid bersama-sama membuat kesimpulan bahawa :
a) Saiz dan bentuk sesuatu bekas yang digunakan untuk mengisi cecair yang disukat akan mempengaruhi jumlah bilangan bekas yang diperolehi.
9. Guru dan murid bersama-sama membuat kesimpulan bahawa :
a) Saiz dan bentuk sesuatu bekas yang digunakan untuk mengisi cecair yang disukat akan mempengaruhi jumlah bilangan bekas yang diperolehi.